Thursday, June 28, 2007

Pilotul nu mai conteaza

Formula 1 a devenit o competitie a constructorilor de masini si cam atat. De fapt dintotdeauna a fost o concurenta intre motorizari, aerodinamica, pneuri etc. Dar parca niciodata pilotii nu au lasat o senzatie atat de pregnanta ca sunt inutili. Nebunia si talentul lor faceau diferenta uneori, stabileau clasamentele, o greseala umana conta cat tot sezonul de reglaje nanometrice si echilibrari ultrafine. Dar tot ei erau cei care riscau totul calcand pedala pana la podea, desi in fata ii astepta sicana si vedeau cum drumul coteste brusc dar nu franau. Care ceda primul, pierdea depasirea. Macar pana la urmatoarea turnanta, cand razboiul se relua. Erau oameni care desi aveau masini mai slabe ca adversarii, puteau castiga, nimeni nu putea spune cu certitudine cine castiga si cine nu are vreo sansa, ca acum.
In epoca moderna, tandemul Ferrari-Michael Schumacher a dominat ani de zile competitia incat a fost necesara revizuirea drastica a regulamentelor pentru a readuce concurenta in F1. Constructorul sarise o generatie de masini, ii lasase pe ceilalti in urma, Ferrari avea in mijlocul sezonului 2003 deja pusa la punct masina pentru 2004, cu cele mai fine reglaje. Talentul neamtului transforma echipa intr-un diavol imposibil de invins.
Atunci s-a vazut pentru prima data ca rolul pilotului este neesential in F1, singura lui indatorire fiind aceea de a nu arde motorul, de a nu gresi omeneste. De ce zic asta dupa ce l-am facut mare pe Schumacher? Pentru ca a fost liderul unei generatii de piloti, iar cu sustinerea tehnologica adevcata nu a mai putut fi oprit decat prin reguli stupide legate de pneurile din calificari, dozarea benzinei, viata unui motor, viteza la standuri. Adica artificii care, desi importante, NU AR TREBUI SA DECIDA pole-position-ul sau podiumul in mod regulat.
Lucrurile au devenit evidente cand Renault, cu inovatiile care ii caracterizeaza, au consturit o masina cu o legatura motorizare-aerodinamica atat de bine structurata, incat au putut aseza in ea o tanara speranta, Fernando Alonso, pilot care devenea campion mondial la doar al treilea sezon al sau in F1.
In prezent este randul lui McLaren Mercedes sa intre in lumina reflectoarelor, o echipa care a reusit in sfarsit sa mai elimine din problemele care le macinau masinile. In acelasi timp, clasamentul pilotilor este dominat de un debutant, Lewis Hamilton! Probabil ca este un mare talent si el, dar chiar sa fie Hamilton cel mai bun pilot... Acum, faptul ca Alonso, dublu campion mondial, este in spatele lui cu aceeasi masina poate sa insemne ca Hamilton chiar este peste toti. Dar eu cred ca inseamna de fapt altceva: pilotii nu mai au insemnatate. Si Alonso e varza, clar, din moment ce un dublu campion mondial este tinut la respect de un debutant. Singurul adevar este ca masina cea mai puternica din toate punctele de vedere castiga. Asa a fost cu Ferrari in perioada '98-'05, asa a fost cu Renault in ultimii doi ani, asa este cu McLaren in prezent. De fapt, clasamentul pilotilor este identic cu al constructorilor. Primii doi soferi sunt cei de la prima echipa, urmatorii doi sunt de la a doua echipa. BMW si Renault isi impart frustrarile unor sezoane esuate pe locurile 5-6.

Mai conteaza pilotul pe o masina de F1? Eu nu cred. Sau mai bine spus nu cred ca un pilot mai poate aduce ceva bun, ci maxim un abandon, o frana aiurea pusa, o ezitare. Masinile astea ar putea fi la fel de bine ghidate electronic prin procesoare proprii, deja traseele ideale se reprezinta grafic la micrometru. Bineinteles, nu se va ajunge aici pentru ca s-ar pierde publicul. Pilotii mai sunt inca buni pentru ca oamenii sa se poata regasi in ei. Dar, in opinia mea, F1 nu mai are mare legatura cu factorul uman.

2 comentarii:

Mihai said...

Tu intotdeauna ai avut ceva cu Schumi... Stiu eu din surse sigure. Poate ca ai dreptate in tot ceea ce scri dar cu o singura observatie: Schumi a facut pe Ferrari mare, Ferrari fara Schumi n-ar fi reusit sa se redreseze. Consider ca cel putin in cazul lui Schumi, pilotul conteaza pentru ca inginerul niciodata nu o sa stie cum se misca masina pe circuit stand in fata calculatorului. Despre ceilalti si despre sezonul actual, no comment. Si inca ceva: salutari de la Bucale. pa pa

6/28/2007 5:39 PM
Valentin Serbanut said...

Poate o sa dau un edit, tocmai ca vroiam sa se inteleaga exact ca Schumacher e ultimul mare pilot care a facut EL diferenta, nu masina lui.
Ca nu l-am avut eu la inima, e altceva. Niciodata nu prea am tinut cu aia mai puternici sau mai buni. Nu are farmec.

6/28/2007 5:43 PM

Tagguri

adrian mutu (4) Africa de Sud 2010 (5) alina dumitru (1) ANAF (1) Anja Andersen (1) antena 3 (1) arbitraj (3) arogantele etapei (11) australian open (1) Auto (3) baschet (5) ben collins (1) bet365 (1) bonetti (1) CFR (1) cfr cluj (1) Champions League (12) chiajna (1) ciclism (1) Cinism (15) concordia chiajna (1) CR9 (1) Cristian Gatu (1) cronica (7) cs otopeni (1) curiozitati (14) curtean (1) de la prieteni (1) digimobil (2) dinamo (5) Distractie (56) Diverse (30) divizia A (63) divizia sport (1) dopaj (2) dunarea giurgiu (1) echipa nationala (1) Eu (21) fc vaslui (1) Federer (2) Fenomen (8) Fotbal (50) fotbalul mic (1) fotbalul romanesc (2) Foto (6) FRF (6) furt (1) Gafa (5) Gheorghe Tadici (1) Handbal (7) huligani (1) ioan igna (1) ioan niculaie (1) ioan ovidiu sabau (1) Ironie (13) JO2010 (2) lance armstrong (1) laurentiu diniță (1) Le Tour (7) Legende (8) liga i (3) maria sharapova (1) messi (1) mitica dragomir (1) mitică dragomir (1) Mizerie (9) Mondiale 2010 (1) murray (1) Muzică (3) nadal (1) nereida gallardo (1) Nervi (19) nesimtire (4) NHL (15) nissan (1) offtopic (11) Olimpiada (8) Oltchim (1) Omagiu (12) Opinie (66) pariuri (26) phishing (1) poli timisoara (9) politia romana (1) politica (1) Preluate (5) Premier League (4) probleme pariuri (1) prosport (1) Prostie (24) Publicate (46) publicitate (3) radio (1) rapid (3) razvan lucescu (1) reclama (1) religie (1) Reprezentativa (17) respect (1) rubio (1) sabau (1) scandal (6) Serbia (1) Serie A (1) Snooker (2) sondaj (6) Speculatie (9) steaua (2) suporteri (2) telefonie (2) Tenis (10) the stig (1) top gear (1) unirea urziceni (2) universitatea craiova (2) victor piturca (1) victoria branesti (1) violenta (2) vodafone (2) ziaristi (25)