De ce vrei o campanie de Facebook așa cum a avut Iohannis la prezidențiale?
De când a câștigat Iohannis alegerile, orice companie, orice patron, orice manager, orice director, la stat sau la privat, visează doar la socializare cu oamenii și campanii de Facebook fabuloase, care să îi resusciteze instituția sau afacerea.
Toți
visează să exploateze la maxim „Generația Facebook”, toți cred că fanii din
online vor fi, automat, clienți în offline, în servicii, în magazine, la
evenimente, în vânzarea finală de orice fel. Bullshit! Visuri, ignoranță, lipsă
de informare și de raționament.
În primul rând, de ce Iohannis nu este un exemplu compatibil
Foarte
simplu. O campanie pentru o instituție sau o afacere nu are și un pol negativ,
cum a avut Iohannis în forma PSD-ului și, mai ales, în Victor Ponta. Apoi, la
campania lui Iohannis au participat milioane de oameni. Sigur, au existat
câțiva indivizi care să coordoneze pagina lui oficială, mesajele transmise și
să stabilească formele de publicitate cumpărate. Or mai fi fost alții, postaci
de meserie, „influenceri” care să dea tonul… Dar în toată campania de online a
lui Iohannis, pagina lui de Facebook a fost foarte rar (dacă a fost vreodată)
în centrul atenției. Preponderent nu a fost mesajul său, ci mesajele împotriva
adversarului său sau chiar momentele în care Ponta a trezit sute de mii de
reacții negative organice, asociindu-se cu performerii zilelor de atunci (de
exemplu Simona Halep). Adică orice caricatură, orice ironie, orice share care
l-a denigrat pe Victor Ponta a punctat și pentru Iohannis.
Esențial
este că oamenii nu au interacționat din dragoste pentru Iohannis, ci din ură
față de PSD, față de prostia cu blocarea votului în diaspora sau a listelor
suplimentare din Teleorman și Olt.
În al doilea rând: Subiectul și scopul paginii sau a profilului
Ce a
avut Iohannis și nu va avea instituția sau firma pe care o vei promova tu? Cum
poți tu să trezești discuții și interacțiuni la fel de mari ca politica sau
religia, cele mai aprinse domenii în social media?
Ești
manager, vrei o campanie beton pe Facebook, vrei ca oamenii să vorbească despre
și cu tine, să îți dea like, share și așa mai departe? Ok, tu ce le poți oferi
ca să te iubească? De ce te-ar băga în seamă și, mai mult, de ce te-ar aprecia?
“Cele mai frecvente motive pentru unfriend sunt, în ordine: postările frecvente și neimportante, postările polarizante (pe teme ca politica și religia), postările deplasate (remarci rasiste, sexiste) și postări din activitatea zilnică (despre obiceiuri de a mânca, soție, copil etc).”Sursa: Christopher Sibona, Universitatea din Denver, Colorado
În al treilea rând: Ce vrea Facebook de la paginile existente
Bani. După
update-urile algoritmilor făcute la mijlocul lui 2014, postările paginilor au
scăzut mult la numărul de afișări, pentru a stimula reclama.
Facebook
vrea să ia banii de pe tine, are atâtea campanii sponsorizate (reclamă
plătită), încât nu are nicio nevoie să îți facă ție cunoscut mesajul pe gratis.
Dacă nu cumva ești un inovator în această junglă a postărilor și nu găsești o
rețetă originală de viralitate, dacă nu te prostituezi cu bancuri de slabă
calitate, atunci nu ai șanse să transmiți organic un mesaj către mase de sute
de mii de oameni.
În al patrulea rând: Așteptările și rezultatele
Te-ai
întrebat de ce dorești o pagină de Facebook? Te-ai gândit la ce îți folosește,
în ce mod poate să îți aducă un plus pentru tine ca instituție, ca afacere, ca
persoană? Ce fel de rezultat final îți dorești? Voi da un exemplu.
Prin
decembrie, cineva îmi povestea despre directorul unui spital de stat care vrea
„campanie pe Facebook la fel ca a lui Iohannis”. Simplu. Fără să se întrebe ce
ar avea oamenii de găsit pe acea pagină. Fără să își dea seama că toți cei care
azi îi trimit mail pe „contact@spitalul-cutarica.ro” vor lăsa acolo comentarii
directe despre câte ore au stat la Urgențe fără să fie „băgați în seamă”, despre
câtă șpagă au dat la X doctor, despre cât de infect este sistemul medical… În
plus, campania ar fi urmat să fie gratuită, fără buget (hahaha)…
De
fapt, în cazul unui spital, pagina de Facebook poate fi doar o parte
complelentară a unui program care să se axeze pe implicarea socială, educație
în nutriție, sport, igienă, planning familial și așa mai departe. O campanie
activă în offline cu o prezentare detaliată în online.
Altfel,
la ce îți trebuie pagina de Facebook? Te aștepți să dea pacientele de la ginecologie
check-in când bagă doctorul degetul? Câte un selfie făcut de un pacient în
timpul colonoscopiei? Un abandon în maternitate anunțat de cineva cu un
hashtag?
Deci...
Nu
reprezinți o cauză cu milioane de adepți. Nu ești opusul unui simbol urât de
milioane de oameni. Nu ai cu ce să trezești reacții radicale. Nu ai cu ce să
faci adeziuni. Nu bagi bani în publicitate online. Nu știi ce dorești să obții
cu o pagină de Facebook. Dar vrei campanie ca a lui Iohannis…
That’s just not possible.
0 comentarii:
Post a Comment